ツ AtenTohirah

- BLOG DALAM PROSES D MAKEUP KAN. -

Kebiasaan VS Keadaan

Assalammualaikum and mat malam semua.. ^^
Lama suda nda merapu2 d entry.. Tadi time susun folder, datang pula ilham untuk buat entry pasal ne.
Hidup kena ikut keadaan, bukan kebiasaan. Nie yang Anty aku cakap sama aku dulu. Aku pun lupa kenapa dia cakap gitu tapi benda ne yang aku pegang sejak aku abes SPM aritu. :)

Masuk tahun ne, suda 2 1/2 tahun aku tinggal d hostel.. setahun d UiTM and sekarang d IPG. Tinggal d hostel ne buat aku sedar banyak benda and buat aku matang.. *em..kalau dorang Intan baca, kompom dorang ketawa tengok perkataan 'matang' tue.. -.- * hahaha..

1. Buat Kawan.
Aku bukan jenis friendly sangat. Kadang2 ja datang mood gila untuk b'cerita sama orang. Selebihnya, aku suka dengan dunia aku sendiri.. Kalau kamu tanya kawan aku d IPG ne..kamu tau tue aku macam mana. Aku lagi prefer menghadap laptop, tengok movie atau online daripada lepak sama dorang. Aku susah mau ikut dorang jalan2 p KK ka apa.. Kesian juga aku tengok c Manda. Katil kami sebelah menyebelah ja tapi jarang aku spend masa dengan dia. Jadi dia selalu sama dorang Eva. Terasa? Nop. :) Walaupun kadang2 jeles sikit tengok dorang bercerita, tapi aku sedar aku yang salah. Aku yang dengan dunia aku selalu. Aku yang nda bersosial sama dorg. :D Rasa kena left out tue dulu ada tp bila aku pikir balik. Aku yang salah. Tak kan aku mau expect orang selalu pegi tempat aku..orang yg tegur aku duluan..orang yg ajak jalan ka apa kan?.. Sendiri mau tau la. hehe. Sekarang aku cuba suda join dorang bceta..bjalan.. hehe..Nana pun bilang aku berubah suda. Weee....!

2. Berdikari.
Mungkin ne ada kaitan sikit la dengan di atas. hehe/ Di sini, kita hidup sendiri2. Kena buat semua sendiri. Kau nda bleh expect orang selalu ada d sisi kau. Kau kena pandai sendiri macam mana mau atur hidup kau. Bak kata orang, bayang2 kau pun kasi tinggal kau kalau teda cahaya.. Kau memang nda ble depend sangat sama orang. Pernah time posa, aku tlajak tidur. Room8 aku ada yang p b'buka sama kawan..sama bf..and ada yg suda beli makanan. Aku nda jua rasa macam "esh...dorg patut belikn aku makanan" ka apa.. Salah aku pasal nda t'bangun. Sepa suh nda set jam. haha. So aku b'buka dengan megi and aku text dorang minta beli makanan. Simple kan? haha.

3. Terus terang
Aku ne darah B and aku kalau marah aku jenis lepas ja. Kadang2 time aku tidur d bilik petang2, room8 and kawan2 aku stay sini. Kalau bercerita, memang kuat la! haha.. Macam tertelan mikrofon. So selalunya aku bangun and marah dorang. wahaaa... Ya. Aku cakap ar sora dorang kuat..bising..pastu dorg slow down...tp nda lama. -_- Terus pandai kuat balik suara dorg. Kalau aku nda tahan suda, aku bangun p tandas and menangis jap sana. Then buka lappy, buat keja sendiri. Ignore dorang. Lama2 ilang tue marah. hihi, Sekurang2nya aku nda la pendam tue marah and buat benda yang nda sepatutnya.



4. Social Networking
Aku kadang2 heran tengok orang b'gado d Twitter atau FB.. U should talk face to face to that person. Its better bha pasal nda la ceta kamu tue jadi tantapan umur d alam fana maya ni. Bila kamu tweet and buat status marah2 tue orang , kamu rasa orang tu t'efek ka? Kamu rasa terus settle ka benda ne?.. Nop! Benda jadi teruk pasal orang yang teda kaitan pun tau. Public pla tue. Mau meluah nda salah. Luah la sama kawan ka.. Haruska jadikan benda tue public?... Come on la. Nampak sopan ka kamu memaki2 d FB? "Sial punya pompuan! Suka2 ati cakap aku bab*. Kau la bab* !!". Eh. Amboi..cakap orang len bab* ble pla.hahaha.. Bila kamu memaki segala, kamu rasa kamu nampak baik ka?.. Mungkin iya la pasal ada orang akan comment and support kamu.. "kuang ajar la pompuan tue cakap kau gtu".. naah..btambah lagi masalah. Orang yang teda kaitan pun ikut2. Ish3.. Talk face to face la. Benda lagi bagus gtu. "Nda la. Aku selesa lagi memendam". Em..pendam la sangat. Status d FB len2..memaki and marah2 dengan bangganya. Em. Benda ne patut d banggakan kew?? Oh. Yalah. Hak kamu. Buat la apa kamu mau. Nanti kalau org tue balas, kau balas la balik. sampai bila nda abis. Makin panjang cerita..macam ceta Indon..

Bila kita makin besar...and tinggal lagi d komuniti yang datang dari pelbagai latar belakang, kau nda ble expect orang tahu apa yang kau mahu. Kau nda boleh expect orang jaga hati kau sentiasa. Kadang2 orang nda sedar apa yang dorang buat tue salah selagi dorg nda dsedarkan.. Kau patut cakap kalau nda suka. cakap k? bukan TAIP. Kau nda ble expect semua orang suka kau pasal kamon la..kau pun bukan suka semua orang. Tue kau kena ingat. Kau kena sedar. Aku pun tau la aku bukan semua orang suka. "alaa..manada ten..kami ok bha sama kau"..zzz.. Please la..haha. Manada orang yang nda kena suka. Ustaz Azhar Idrus pun ada orang nda suka. Ne kan pla aku. Tapi lantak la. Aku pun bukan suka semua orang. Manusia pla aku kan?.. Tapi at least aku nda la cakap2 pasal mereka d FB atau twitter.. Ok. Aku tengah cakap pasal dorg d blog aku. hurm..haha..

Tue la kena hidup ikut keadaan. Bukan kebiasaan. Kalau hidup ikut keadaan, kau kena hantar p hutan pun kau ble hidup. Kalau kau hidup ikut kebiasaan, baru teda karen 1 jam pun kau suda merengek, sorry la. Nda lama tue kau kalau kna umban p hutan. haha..

(Entry ini telah tidur d draft selama sebulan. Baru arini d publish. teeheee!)

✿ Terima kasih daun cili, laen kali datang lagi (─‿‿─)

No comments:

Post a Comment

Komen jangan nda komen~ Nda kan abis jua ink kamu kalau komen. Wehee~ :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...