ツ AtenTohirah

- BLOG DALAM PROSES D MAKEUP KAN. -

Info Sihat: Jum Cuci Usus!

Assalammualaikum semua! *lambai2*
Lama suda aku nda update blog kan. :) Rindunya mau merapu..hoho..
Tadi c Bidit cerita pasal usus dengan dorang sambil promote produk elken. heuheu. Gadis comel dan pemalas macam aku ni cuma mampu mendengar dari dalam bilik (dorang berbincang di lorong2 gelap di luar bilik aku). Tapi apa yang dia cakap betul-betul menarik minat aku and aku rasa aku patut buat sesuatu untuk usus aku! *sambil tepuk2 perut*

Berapa kali kamu cuci muka dalam sehari? 2? 3?
Mandi pula?
Berus gigi??
Cuci usus?????
Hah!
CUCI USUS?

Selama 21 tahun aku hidup, aku nda pernah pun terpikir mau cuci usus ka apa. Honestly, aku nda kisah pun dengan usus aku. Aku asyik risau asal muka aku yang dinoda oleh jerawat ni ja. Soal apa yang jadi dalam badan aku, nda aku peduli. Lansung!

P/s: Entry agak panjang. Tapi aku teda merepek. ok. mungkin sikit tapi nda rugi baca sampai habis. Untuk kesihatan usus kita bersama. :)

So, tadi google2 pasal usus ni, terjumpa satu blog yang menarik perhatian beta.
Menurut tuan empunya blog..
Usus kita kan paaaaaaaaanjangggggggg~
berbelit-belit pula tue..~
Si, nazis-nazis (bkan typo yep..) yang ada dalam tu bukan semua terkeluar..
Ada yang 5-10 tahun 'tidur' dalam usus kita..
eeee...geli kan? kan?

Cakap la aku apa, aku memang pemalas. itu hakikat. haha. So aku copy paste ja info ni dari blog orang. haha.

USUS YANG KOTOR AKAN MENYEBABKAN..

1. Jantung stres atau lemah
2. Sakit sendi dan arthiritis
3. Menjejaskan fungsi otak dan boleh mengakibatkan nyanyuk
4. Menyebabkan muka pucat, berkedut, kulit cela, psoriasis
5. Badan lesu dan otot lemah
6. Obesiti
7. Cepat nampak tua
8. Kanser

Nah..jangan main-main dengan usus!
Aku tau, kamu ndakan terkesan pun baca entry aku walaupun aku letak ayat bombastik plastik tik tik. So aku share gambar dari google pasal usus kotor. Kamu nilai la sendiri!


P/s: Mekasih ya pak google untuk gambarnyaa~

Sedikit fakta tentang kanser usus (Berita Harian, April 2013)

- Menurut WHO, tahun 2008, 610,000 orang MENINGGAL DUNIA pasal kanser kolon.
Pendaftaran Kanser Kebangsaan Malaysia - Kanser kedua paling lazim di malaysia (3,500 kes baru setahun!!)
- Wanita : kanser ketiga paling kerap berlaku (selepas kanser payudara & serviks)
- Lelaki : kanser paling kerap berlaku

ANTARA TANDA2 KANSER USUS:

# Kerap buang air
# Rasa mau berak tapi sebenarnya nda pun
# Bentuk nazis berubah (jadi nipis..atau semakin kecil)
# Kalau teruk sangat suda, pesakit tu ndakan dapat berak

*Banyak lagi tanda2 dia tapi malas taip. ngeh

So, ada la beberapa produk yang boleh membantu membersihkan usus kita Meh aku senaraikan (sila google sendiri untuk baca lebih lanjut tentang produk tu yep. Aku malas mau tulis. nge. Maafkan daku~)




Biodex I-cover

And last but not least, Elken Spirulina . Nda silap aku produk ni la Bidit jual. Beli dengan dia, boleh dapat murah. ^^v 

Dan sila lah Google sendiri. tapi sebelum tu, ni ada DIY untuk cuci usus kamu.
Aku amik dari blog Tinta Kibod ye. Cara dia senang ja..

Bahan-bahan:

Yakult
dalam 1-2 botol

Nata de coco
15 ketul

So,,,caranya (copy pasted!) hik hik hik

  • Buang air gula dalam Nata de Coco, basuh dan bersihkan, keringkan dan simpan dalam bekas selama sehari baru mula digunakan (boleh simpan dalam peti sejuk untuk tahan lama)
  • Dalam gelas, campurkan Nata de Coco dalam air Yakult.
  • Minum (jangan igigt tu jelly..telan ja..nda jua mati tu. hoho)
  • Sebaiknya minum time pagi dan waktu cuti / stay di rumah

sampai bila mau minum? Sampai nazis tu lawa kalernya aku nda pasti la maksud dia lawa tu nazis tu ada reben2 ka..pakai mekap ka apa...
tapi mungkin maksud dia kaler tu nazis nda suda itam. mungkin putih macam pakai fair and lovely. haha. merepek. == sorry..

Dia bilang..buat time cuti pasal takut perut tu nda tahan..
Baunya pun..hurm..bayangkan ja la nazis yang suda bertahun dalam tu usus..ntah macam mana bau dia.hoho


Aku belum try cara ni. Mungkin balik rumah hujung minggu ni aku try. hoho. Kbai! Oh ya. Kalau ndapun, budak2 Gaya boleh la jumpa Bidit yep..produk Elken ni bagus. Kamu ble tanya dia untuk dapatkan maklumat lebih lanjut. Special thanks to Bidit pasal kalau bukan pasal dia, aku ndakan terpikir mau jaga usus *hugs*

MAJULAH USUS UNTUK NEGARA!
1 USUS! YEAYYY!

✿ Terima kasih daun cili, laen kali datang lagi (─‿‿─)

3 comments:

Komen jangan nda komen~ Nda kan abis jua ink kamu kalau komen. Wehee~ :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...