ツ AtenTohirah

- BLOG DALAM PROSES D MAKEUP KAN. -

I HATE U, MAMA, ABAH!!!

Assalammualaikum...
Pernahka kamu berada di satu situasi yang mana kamu rasa annoyed atau merajuk dengan mama abah kamu? Mustahil nda kan? Aku pernah ok.. *jujur tak kak ton?* haha.. Ampun ma~

Biasa la tu kan. Kadang-kadang rasa annoyed terutama bila kena bebel. Hihi. Rasa macam mau merayu ja sama dorang supaya berhenti. Kan? Aku ni kadang-kadang pandai juga merajuk dengan mama and abah. Merajuk la sangat. Hihi. Bila aku merajuk, selalunya aku diam ja. Kalau dorang bercakap dengan aku, sepatah-sepatah ja aku jawab walaupun time tu dorang beriya-iya mau bawa aku bercerita. Sobsss..durhaka kau ten! *tampar muka sendiri*

Well, selalunya bila aku merajuk dan bermonolog seorang diri dalam hati *macam wayang di tv tu~ihihi* aku akan terfikir baaaaaaanyak benda. Then rajuk aku tu hilang. Ego tu jangan cakap la. Manusia macam aku, walaupun perempuan and ego aku nda setinggi kaum adam *teeettttt!*, ego tu tetap ada. Haha. Jadi memang payah la. Hati aku berlawan sama ego.

Bila aku merajuk sama dorang and protes ndamau tercakap, peristiwa ni selalu terimbas balik di fikiran aku..

*Imbas semula* 2011..
Time semester 1 Ppismp, aku berkawan sama sorang ni. Kawan biasa. Kami selalu share cerita. Bapa dia suda meninggal dunia. Kesian kan. Hurm. Tolong sedekahkan alFatihah ya sebelum sambung baca yep.
Ok, mekasih. ^^
Kita sambung balik. Ada satu benda yang dia cakap dengan aku dan benda tu selalu muncul di saat-saat aku merajuk dengan mama abah aku. Dia cakap, dia menyesal pasal nda bercerita sama arwah bapa dia time malam sebelum bapa dia meninggal. Dia cakap kalau dia tahu bapa dia meninggal keesokan hari tu, dia akan dengar cerita bapa dia...

*masa sekarang* 2013...
So, setiap kali aku merajuk, aku akan cuba tolak ke tepi rajuk aku tu. Aku lawan ego aku. Apa hak aku untuk merajuk sama mama abah aku? Pasal dorang nda bagi apa yang aku mau? Aku bagi ka apa yang dorang mau? Atau pasal dorang nda dengar apa yang aku cakap? Apa hak aku? Kan anak yang patut dengar cakap mama abah. Manada kena cakap mama abah yang kena dengar cakap anak. Syurga di bawah tapak kaki mama. Bukan kaki kita, kaki lima atau kaki bangku *offside*. Point dia di sini, apa hak aku mau merajuk sama dorang?

Ya..ya..mungkin ada perbuatan dorang yang buat kita terasa. Tapi dorang pun manusia. Buat salah. Kena ingat tu. Tolak ego tu. Jangan pasal ego, hubungan kita dengan mama abah berantakan. ALLAH marah. Kalau teda mama abah, kita ndakan lahir di dunia. Apa? Kau nda minta dilahirkan sebagai anak dorang? Jadi kalau kau jadi anak orang lain, kau rasa dia gembira and boleh bersabar dengan karenah kau?

Aku tengok budak-budak zaman sekarang, bila bergaduh sama mama abah, terus post-post di laman sosial. Amboi. Ayat aku~haha. Ehem. Tu la. Cakap mama abah dia itu ini la. Bla.bla..bla…la. Weyh, apa perasaan kau kalau anak kau buat benda yang sama dengan kau? Salah mama abah diheboh-heboh. Salah sendiri dikasi tapuk. GOOD! Anak yang mithali~ *sarcastic*.

Eh..ayat aku macam orang yang tengah ngencang pula. Hihi. Sorry..

Nda la ba. Macam mana buruk pun family kau, dorang tetap family kau. Darah dalam badan kamu tu sama. Jangan la gitu. Ok bebeh? Ni nda. Nda cukup dengan tu, sampai lari dari rumah lagi amboi. Time mama abah kau marah kau, ad aka dorang lari dari rumah? Teda kan? Pasal tu rumah dorang. Yang patut lari tu kau. Eh. Hahahahaha..

Sudah gitu, bila ditegur..cakap kunun "Aku sudah besar!" Aku ndamau ulas banyak-banyak pasal ni. Baca quotes di bawah and nilai sendiri..



So kawan-kawan. Pendek kata..panjang kata..ketepikan ego bila benda tu boleh rosakkan hubungan kau dengan mama abah kau. Hargai lah dorang. Jangan sampai dorang suda terbujur kaku, baru kau minta ampun segala. Penatnya mama kau mengandung kau 9 bulan, penatnya abah kau cari nafkah. Kalau dorang ada buat silap, ndapa. Maafkan. Tegur. Kekasih kau buat silap boleh pula kau kasi maaf..dorang buat silap boleh pula kau terima..jadi kenapa nda buat benda yang sama dengan mama abah kau? KAn?






P/s: Tajuk tu Cuma untuk menarik perhatian kamu untuk baca entry ni. Aku nda benci mama abah aku. Aku 
sayang darab cinta sama dorg. *hug2*

P/s 2: Ayat aku ada yang agak skema ya..abaikan. dalam usaha memartabatkan bahasa Melayu. Melayu boleh!


P/s 3: hehe. Teda baaaaa. Babai!

✿ Terima kasih daun cili, laen kali datang lagi (─‿‿─)

1 comment:

  1. terharu ohh sy aten. sy pn gtu jga, mcm mana merajuk pn, sy try jga buang tu perasaan jauh sbb takut myesal kemudian hari. lgpn, tanpa dorg, sepa la sy ari ini. -ell

    ReplyDelete

Komen jangan nda komen~ Nda kan abis jua ink kamu kalau komen. Wehee~ :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...