ツ AtenTohirah

- BLOG DALAM PROSES D MAKEUP KAN. -

Saya positif~!

Assalammualaikum.. haihaihai…
Apa yang positif ne? Dadah? Pregnancy test? Tettttt.. hahaha

Bukan..bukan..bukan.. Aku bukan bercakap pasal benda ne yep..tapi…pasal hidup. :D
Dalam hidup ne kita kena positif. Tapi biarlah bertempat. Bila kita mau pegi dating, tapi tetiba hujan. Terpaksa cancel. Jangan mekong2.. Jangan sumpah seranah tue hujan. Dia nda paam pun apa kau cakap. So positif la. “Kalau aku pegi dating tadi, mungkin sekarang aku tengah syok pegang2 tangan. Free2 dapat dosa. Nasib baek hujan”. Nahh.. see? Nampak nda permainan dia?..hihi

Kadang2, kepositifan kita annoyed orang. Contohnya bestfriend kau kesedapan mengumpat. Bukan sengaja. Normal la tue orang TERumpat, BERumpat dan DIumpat. Hidup memang ginie kan?.. Oke. Dia pun cakap.. “Eh, kau tau..c polan tue berak nda cuci tangan..bla…bla..”. Kau jangan la ikut juga.. Positif ja.. “Mungkin dia ada allergic. Nda ble tangan kena air”.. hahahaha.. Nda logic kan? Muahahaha…


Actually, aku ne nda la juga positif sentiasa. Manusia kan. Tapi aku cuba.. Mama selalu pesan supaya berpikir positif. Bila ada masalah, mesti positif. Sebelum ne, bila ada masalah aku menangis..pernah lagi terpikir mau lari dari rumah.. Sampai pernah pla cakap “Ya ALLAH, Kenapa KAU pilih aku untuk semua ne..”. Ya. Siyes. Bodos kan?.. Tapi, dari situ aku belajar untuk positif. Sampai sekarang. Aku rasa ne dari mama juga. Dia yang selalu cakap “positif seja” setiap kali berdepan dengan masalah. Kalau aku mengadu pun mama selalu gtu.. Contohnya aku cakap aku nda suka perangai si polan. Mama cakap “anggap ja perangai dia memang gtu. Kita siapa mau ubah orang”. So, itu yang aku pegang setiap kali ada kawan aku yang buat aku terasa ka apa. Pasal betul pula. Kita siapa mau ubah orang? Kalau kena suruh berubah pandai pla mekong2..ya nda? Yak an?? Jangan la menipu. Ari kamis ne arini.. *teda kaetan*

So..positif seja. Kena umpat pun positif ja. Haha. Mungkin bila dorang umpat kita, dorang dapat baiki diri dorang sendiri and dorang ndakan buat benda yang sama. Kan? Lagipun kau dapat pahala free bila kena umpat. So redha ja la. Jangan dilayan sangat mereka yang coba menjatuhkan kau. Wah.. Bercoba-coba pla aku. Ada macam orang Indon nda? Hihi..



Bila gagal, jangan la ambil tali gantung diri..naik lif p tingkat paling tinggi terus terjun.. Kalau suka sangat terjun, p ikut olimpik.. Ada jua faedah.. Haha. Bila gagal, kita akan berusaha untuk lulus. Kita pun start la belajar..terima kerja sekolah dengan hati yang terpaksa dibuka..ngeh.. Tapi fikir dari sudut positif seja… ya?.. Eee..kamu paam bha kana pa yang aku cuba sampaikan. Idea aku ne ada tapi aku nda pandai bha tukar p bentuk ayat. Lomah~~ ><

Bila terlampau sangat buat nda tantu..terus accident..hilang kaki.. Positif beb.. Positif.. Ya, cakap senang kan? Tapi kena cuba.. Kalau nda ilang kaki, kompom kau masih merempit..masih buang masa ntah papa.. so bila benda gini jadi, kau ble stay d rumah.. Spend masa dengan family..



Aku kadang2 rasa sedih bila tengok kawan aku d uitm last sem suda.. dorang graduate suda..aku? 4 tahun lagi. InsyaALLAH. Adik aku yang baru sem 1 d UiTM pun graduate awal dari aku nanti. Tapi aku try positifkan diri. Kalau aku masih d uitm, berlambak la PTPTN aku.. kalau aku d uitm, aku nda dapat elaun bulan2..hii..and kalau aku d uitm, aku ndakan jumpa kawan2 aku d IPG ne.. wah.. sweet x aku? HAHA.. So positif ja la. ALLAH bagi rezeki ma aku.. Kerjaya sebagai cikgu yang mulia d sisi agama.. Kerja sebagai cikgu yang boleh buat kau rasa puas pasal dapat bantu orang lain.. So redha ja la.. Semua ada hikmah.. Cuma lambat atau cepat, tue yang kita nda tau.

So babes-babes sekalian.. *babe oke? Bukan binatang hidung penyek kaki ketot tue..*, positif2 kan lah diri… Bila kau positif, ada masalah pun kau nda terasa sangat. Sorry la kalau entry ne agak merepek and kucar kacir. Sekian. Majulah negara untuk sukan. Eh. Majulah sukan untuk negara. KL??? PEACE YOO~~

✿ Terima kasih daun cili, laen kali datang lagi (─‿‿─)

1 comment:

  1. positif is the best way of thinking....otak tak sakit..hati hepi

    ReplyDelete

Komen jangan nda komen~ Nda kan abis jua ink kamu kalau komen. Wehee~ :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...